Literatuurstudie naar leefstijlinterventies en empowerment van jongeren

Onlangs heeft Natalia Westerman haar bachelor scriptie getiteld The effect of healthy lifestyle interventions for school-aged children on empowerment and participation afgerond.

Uit haar literatuurstudie blijkt dat leefstijlinterventies gericht op voeding en beweging, mogelijk kunnen bijdragen aan de empowerment van jongeren (specifiek self-esteem). Het effect van leefstijlinterventies op social participation, is minder duidelijk.

De scriptie biedt inzicht in de mate waarin leefstijlinterventies rapporteren op uitkomsten zoals empowerment en social participation. Ook staan er een aantal meetinstrumenten in beschreven, zoals bijvoorbeeld de Rosenberg Self-esteem scale.

De scriptie geeft aanknopingspunten voor evaluaties van leefstijlinterventies, zoals bijvoorbeeld JOGG. In het kader van de transities is het waardevol om inzichtelijk te maken in hoeverre leefstijlinterventies bijdragen aan eigen kracht en sociale participatie van jongeren.

Natalia is studente bij de WUR en heeft haar bachelor scriptie uitgevoerd binnen Evaluatiebureau.