Schoolprogramma’s voor preventie overgewicht kunnen beter

Het identificeren en evalueren van factoren die een rol spelen bij de preventie van overgewicht zou een standaard onderdeel moeten zijn van het onderzoek hiernaar.

Alleen op die manier  kom je tot effectieve strategieën die zijn afgestemd op de verschillende subgroepen en die zich richten op de juiste interventies. En kunnen deze toekomstige schoolprogramma’s voor de preventie van overgewicht worden verbeterd. Dit concludeert gezondheidswetenschapper Mine Yildirim Spraakman. Zij promoveerde 16 mei 2013 bij VU medisch centrum. Bron: VU medisch centrum, Amsterdam.

Overgewicht en obesitas bij kinderen heeft een alarmerend niveau bereikt. Preventie is nodig om deze obesitasepidemie te keren. Dit ‘uitdijende’ probleem van overgewicht wordt o.a. veroorzaakt door een gebrek aan lichamelijke activiteit, overmatig zittend gedrag (zoals tv kijken en computergebruik) en slechte eetgewoontes. Schoolinterventies lijken een ideale aanpak om kinderen te bereiken voor de bevordering van gezond gedrag.

Mine Yildirim Spraakman deed onderzoek naar de oorzaken van het tegenvallende succes van schoolinterventies gericht op de preventie van overgewicht. Zij keek naar de mediatoren (hoe het werkt) en moderatoren (voor wie en onder welke omstandigheden het werkt) van de mechanismen van schoolinterventies gericht op de preventie van overgewicht. Zij onderzocht de uitdagingen bij het meten van lichamelijke activiteit en zittend gedrag met behulp van van accelerometers. En verkende sociale en ecologische determinanten van zogenaamde overgewicht gerelateerde gedragingen (lichamelijke activiteit, zittend gedrag en eetgewoonten).

Mine Yildirim Spraakman geeft aanbevelingen ter voorkoming van toekomstig overgewicht bij kinderen. Op basis van de resultaten van haar onderzoek concludeert zij dat het identificeren en evalueren van mediatoren en moderatoren een standaard onderdeel zou moeten zijn van het onderzoek naar overgewicht preventie. Zo kun je effectieve interventie strategieën opstellen die zijn afgestemd op de verschillende subgroepen (zoals geslacht) en zich richten op de juiste mediatoren om de effectiviteit van toekomstige schoolprogramma’s ter preventie van overgewicht te vergroten.